De Droomrol van Vajèn van den Bosch

Vandaag, zondag 9 oktober gaat de musical ‘Droomvlucht’ in première in Theater de Efteling in Kaatsheuvel. Deze musical is een unieke samenwerking tussen Efteling Theaterproducties en Joop van den Ende Theaterproducties en is gebaseerd op de gelijknamige en populaire attractie die al jarenlang vele bezoekers naar attractiepark De Efteling trekt. In de musical ‘Droomvlucht’ komen de trollen en elfen die in de sprookjesachtige attractie te zien zijn tot leven en krijgen zij een eigen verhaal. Een belangrijke rol in deze musical is weggelegd voor het meisje Lila, onder andere gespeeld door de 13-jarige talentvolle Vajèn van den Bosch. Mjoesical.nl sprak met haar om te vragen hoe zij het Droomvlucht-avontuur beleeft.

“De musical Droomvlucht gaat over het meisje Lila dat gepest wordt op school,” vertelt Vajèn over haar rol. “Haar ouders hebben niet veel tijd voor haar en zij gaat bij haar oma logeren. Dan wordt ze meegenomen door een vuurvliegje naar de wereld van elfen en trollen en daar beleeft ze allerlei avonturen.” Op de vraag of Vajèn zelf een beetje op Lila lijkt antwoordt ze: “Lila, wordt gepest op school en dat is gelukkig bij mij niet het geval. Maar aan de andere kant lijk ik misschien wel een beetje op haar, want zij is ook anders dan de rest. Ik houd van zingen en musical en dat is ook anders dan de meeste meiden van mijn leeftijd. Bij Lila vindt iedereen haar stom omdat ze anders is, maar bij mij vindt iedereen het gelukkig juist heel leuk.”

Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met een jong, maar groot talent. Ze heeft nu al, op 13-jarige leeftijd, een indrukwekkend cv. Zo speelde ze in ‘The Sound of Music’, ‘Joseph and the Amazing Technicolour Dreamcoat’ en ‘Mary Poppins’. De rol in ‘Droomvlucht’ kreeg Vajèn aangeboden, zonder er auditie voor te hoeven doen. En zo gek is dat niet, want met haar bijzonder mooie en zuivere stem, weet zij het publiek te raken. Dat bleek al wel uit het optreden dat ze gaf ter promotie van de musical ‘Droomvlucht’ in Ijsland. Daar wist ze mede-castleden, pers en andere aanwezigen te verbazen en tot tranen toe te roeren. In Ijsland gaf ze aan nog één grote droom te hebben; Vajèn wilde graag de première spelen. “Die droom is nu uitgekomen!” vertelt ze enthousiast. “Ik heb nog nooit de opstart van een musical meegemaakt, want ik was altijd tweede cast. Maar ik vind het helemaal geweldig dat ik nu de première mag spelen.”

Menig musicalspeler zal jaloers zijn op de rollen die Vajèn nu al heeft gespeeld en ze heeft nog een hele toekomst voor zich. “Het is geweldig dat ik nu al zoveel heb gedaan. Musical is het liefste wat ik doe, ik loop de hele dag te zingen en te oefenen en het liefst ben ik altijd in het theater.” Als je als 13-jarige al zoveel met musical bezig bent, zou dat vervelende reacties kunnen geven, maar dat is bij Vajèn zeker niet het geval. “Vriendinnen en klasgenoten zijn gelukkig niet jaloers. Ze zijn juist heel blij voor me en dat vind ik ook wel fijn. Het is niet zo dat musical echt in de familie zit. Mijn ouders kunnen allebei niet zingen, alleen mijn zusje Venna (nu te zien in de musical Zorro als de kleine Luisa) en ik zijn er mee bezig.

Vajèn beantwoordt de vragen alsof ze nooit anders heeft gedaan en ze weet precies wat ze moet zeggen om de musical goed te promoten. Vajèn mocht ook mee op reis naar Ijsland met de hele cast. “Dat was heel erg gaaf! We hebben geisers gezien en watervallen, en landschappen met rotsen. We hebben ook gezien dat de mensen deurtjes hadden geschilderd op de rotsen, omdat ze dachten dat dit de huizen van de elfjes waren! Een avond hebben we in een klein kerkje gezongen met een Ijslands koor en we hebben veel interviews gedaan met de pers. De mensen daar geloven echt in elfen en trollen en we hebben ook veel geleerd over die cultuur. Deze reis heeft wel veel geholpen om me in te leven in mijn rol,” aldus een trotse en enthousiaste Vajèn.

“De rol van Lila is voor mij echt een droomrol,” vertelt de 13-jarige hoofdrolspeelster. “Het is heel anders dan wat ik eerder heb gedaan, omdat dit echt een grote rol is met twee solonummers. Het is een hele fantastisch rol om te mogen spelen. Ik heb in de try outs al een paar keer gespeeld en dat ging goed. Ook heb ik gekeken naar hoe de andere meiden, met wie ik deze rol deel, het doen. Om de voorstelling vanuit het publiek te zien is ook heel bijzonder. Ik zit dan helemaal in het verhaal en het is heel gaaf om alles in zijn geheel te zien met de muziek en het decor erbij.”

De toekomst ziet er voor Vajèn goed uit. Ze heeft nu al een hoofdrol te pakken en als ze haar talent blijft ontwikkelen, zullen er waarschijnlijk nog vele volgen. “Ik zit nu op het Havo/Vwo en ik volg daarnaast balletles, klassiek en jazz, en zangles. Ik zit in een talentenklas en ik doe ook aan toneel. Bij de musical ‘Droomvlucht’ krijgen we ook een opleiding. We leren niet alleen onze rol, maar ook alles eromheen. Natuurlijk hoop ik later ook een musicalopleiding te gaan volgen.”

Het enthousiasme en de vrolijkheid van Vajèn werken aanstekelijk, maar toch willen we nog graag van haar horen waarom iedereen de musical ‘Droomvlucht’ zou moeten zien. Vajèn: “De muziek, de dans, de kostuums, alles is mooi. De figuren in de musical lijken echt op de elfen, trollen en faunen van de attractie Droomvlucht, maar het is natuurlijk wel een ander verhaal want bij de attractie kun je je eigen verhaal bedenken. ‘Droomvlucht’ is niet alleen leuk voor kinderen, maar ook voor volwassenen!”

De musical ‘Droomvlucht’ is te zien in Theater De Efteling. Kijk voor meer informatie op www.demusicaldroomvlucht.nl

Foto: Roy Beusker

Reacties zijn gesloten.

